V Česku absolvovala školení o kybernetické bezpečnosti pouze čtvrtina zaměstnanců
Vzdělávat zaměstnance v oblasti kybernetické bezpečnosti je důležité, zároveň tak ale činí jen mizivé procento českých společností. Vyplývá to z průzkumu společnosti Kaspersky, který v České republice realizovala agentura Ipsos. Ačkoli téměř tři čtvrtiny respondentů (73 %) věří, že firemní školení o kybernetické bezpečnosti mají smysl, pouze 25 % z nich takovým školením skutečně prošlo. Dalších 6 % si na něj nevzpomíná a takřka 69 % dotázaných nikdy žádným podobným školením neprošlo. Průzkum se zaměřil na zaměstnance firem se 100 až 499 pracovníky a v dubnu 2021 se ho zúčastnilo 515 respondentů.
Absence vlastní zkušenosti se školením kybernetické bezpečnosti ještě nemusí znamenat, že daná firma podobná školení nepořádá. Z průzkumu totiž také vyplynulo, že kyberbezpečnostní školení probíhají zhruba v polovině středně velkých firem v Česku. Z toho v takřka pětině (18 %) pravidelně alespoň jednou ročně. Zhruba stejný počet (19 %) firem školí zaměstnance v oblasti online rizik nahodile podle situace a takřka 8 % podniků pouze jednorázově při nástupu pracovníka do zaměstnání. Jenom 3 % firem pořádají podobná školení vícekrát ročně.
Nejslabším bezpečnostním článkem je zaměstnanec
„Poněkud nás překvapil nepoměr odpovědí na otázky, zda zaměstnanci firem považují školení o kybernetické bezpečnosti za potřebné a zda takové školení někdy absolvovali. Možná to souvisí s tím, že ne každá firma má experta, který by mohl takové školení pro zaměstnance připravit. Interního IT specialistu coby školitele totiž uvedl jen zhruba každý pátý dotázaný,“ říká Michal Lukáš, Head of presales ve společnosti Kaspersky pro region střední a východní Evropy. Téměř každá osmá firma (13 %) najímá na školení externího bezpečnostního experta a desetina firem využívá externě dodávaná online školení zásad kybernetické bezpečnosti.
„Pravidelná bezpečnostní školení se firmám rozhodně vyplatí. Nejslabším článkem v bezpečnostním řetězci je totiž stále člověk. Zaměstnanec by měl vědět, na co nemá klikat, co nemá otevírat a jak vypadají pokusy o zneužití jeho důvěry. Internetové hrozby se neustále mění, takže školení by měla probíhat pravidelně, nikoli pouze jednou ročně a samozřejmě vždy při nástupu nového zaměstnance,“ radí Michal Lukáš.
Nedostatek proškolení prakticky znamená otevírání vrátek pro pokročilé hrozby (ATP) a ransomware, kdy útočníci zkoušejí získat přístup do organizace přes nepozorné uživatele s použitím phishingu – různými podvodnými sděleními, které se tváří často jako oficiální firemní komunikace. Běžný uživatel nemá možnost bez proškolení často ani podvodný původ sdělení odhalit. Podle výzkumů společnosti Kaspersky jsou právě ransomware útoky, které vedou k zaheslování či ztrátě dat organizace, skokově rostoucím nebezpečím. Od roku 2019 do roku 2020 se počet uživatelů, kteří se setkali s cíleným ransomwarem, zvýšil asi o 767 %. Pravidelná bezpečnostní školení umožní snížit rizika i v dalších „exponovaných“ oblastech jako je vzdálené připojování do firemní sítě z domova přes VPN nebo přihlašování do firemních systémů a claudových úložišť.
Jde to i bez školitele, vzdáleně a online
Pokud firma nemá k dispozici vlastního IT security experta a nechce si ho najímat externě, může školení vyřešit online formou. Společnost Kaspersky disponuje celou sérií takových školení, jež lze pod názvem Automated Security Awareness Platform (ASAP) absolvovat i v češtině. Školení je založeno na více než dvacetiletých zkušenostech společnosti Kaspersky a znalostech jejích specialistů v oblasti zabezpečení. Autoři ASAP přesně ví, které dovednosti by zaměstnanci měli rozvíjet, aby jejich chování bylo bezpečné a firmu chránilo. Navíc školení pravidelně aktualizují, dělí podle zaměření a úrovní.
Obsah platformy vychází z 350 kompetenčních modelů praktických a zásadních dovedností v oblasti kybernetické bezpečnosti, jež by všichni zaměstnanci měli ovládat. Pokud zaměstnanci těmito dovednostmi nedisponují, ať už z neznalosti nebo zanedbávání svých povinností, mohou firmu vystavit ohrožení.
Pokud budou zaměstnanci o problematice kybernetické bezpečnosti poučeni, lze tak významně snížit počet incidentů, jimž může být firma v oblasti kybernetické bezpečnosti vystavena v důsledku lidských chyb. To platí obzvláště ve chvíli, kdy víme, že týmy, které se starají o zabezpečení IT systémů, se nejvíce obávají hrozby specifické zejména pro období, kdy se globálně řeší problém s pandemií koronaviru – phishingových útoků na zákazníky. Jako hlavní hrozbu je vnímá 50 % malých a středních firem a 49 % velkých podniků.